Politie: “Politiewerk anno 2015: minder in bureau, meer op straat, dichter bij u”

Persbericht politie:

Twente – Het is niet te hopen, maar stelt u zich eens voor dat u in nood verkeert en dat u de politie dringend nodig heeft. Dan hebben we maar één ding voor ogen: snel ter plaatse zijn en u te hulp schieten. De cijfers laten zien dat dat steeds beter lukt.

In diverse media is de laatste dagen hierover bericht en dat kan leiden tot onduidelijkheid. Als de betreffende journalisten ons hadden gevraagd naar onze visie, hadden we prima kunnen uitleggen hoe het zit. Daarom praten we u graag even bij in dit bericht.

Goede resultaten
In Oost-Nederland -zowel in de stad als op het platteland- zijn we snel ter plaatse en daar zijn we trots op.

Onze meldkamers hebben goed overzicht over welke agent zich waar bevindt en kunnen dus heel goed schakelen en politiemensen inzetten. Dat hoeven niet alleen surveillanten te zijn; iedereen (technisch rechercheurs, verkeershandhavers tot en met de politieleiding toe) is beschikbaar. De politie is altijd dichtbij.

Steeds meer aan het werk op straat
Stel, u belt de politie omdat er een verkeersongeval met gewonden is geweest. De centralist stuurt dan de dichtstbijzijnde politie-ambtenaar. Die zitten niet in een bureau geduldig te wachten op een melding maar zijn eigenlijk altijd aan het werk op straat en inzetbaar; de technische hulpmiddelen (IPads, smartphones) maken dat ook steeds meer mogelijk.

Strakke keuzes maken, want we moeten het doen met het huidige aantal mensen
Nou zijn er plaatsen waar er gelukkig niet veel incidenten zijn en dan zijn er vanzelfsprekend minder agenten in de buurt. In dat geval kan het in geval van nood soms iets langer duren voor we ter plaatse zijn; als we dat aan mensen uitleggen, snapt iedereen dat eigenlijk wel.

Als we echter altijd iemand aanwezig willen hebben in elk klein rustig dorpje, dan kost dat heel veel capaciteit, die hard nodig is voor andere dringende zaken. We moeten immers elke keer weer kiezen voor zaken waar we het hardst nodig zijn. Overigens maken we die keuzes niet alleen; we praten daarover met de burgemeesters.

We verlenen niet alleen hulp ter plaatse maar ook onderweg
Onze bijstand begint niet pas op het moment dat we aankomen op de plaats des onheils: onderweg bieden we ook al hulp. Bovendien is de kans groot dat de brandweer en een ambulance aanwezig zijn.

Forse uitbreiding van wijkagenten
Het aantal wijkagenten is enorm toegenomen (en gaat nog meer toenemen) zodat we in elke buurt en dorp nog beter zichtbaar en bereikbaar zijn.

Hulp vragen kan op verschillende manieren
De tijd dat je in geval van nood naar het politiebureau rent om de aanwezige wachtcommandant te waarschuwen, ligt ver achter ons. We zijn bereikbaar via telefoon (0900-8844 en bij dringende gevallen: 112) en via mail. Je kunt op die manier ook een afspraak met de wijkagent maken om zaken te bespreken.

Verschillende manieren om aangifte doen
Er zijn veel manieren om aangifte te doen. Bij enkele zaken kun je via www.politie.nl aangifte doen en bij andere zaken is eigenlijk heel veel mogelijk. Bel ons en we maken een afspraak met u. Of u komt naar een bureau, of we komen naar u… wat u maar wilt. In dringende gevallen laten we er geen gras over groeien en nemen we snel de aangifte op; we doen dat in overleg met u.

U weet ons op de moderne manieren trouwens goed te vinden: dat merken we aan het gebruik van die middelen (zoals het doen van aangifte via www.politie.nl) en aan het zeer beperkte aantal bezoekers van de bureaus.

Politiewerk 2015: minder in bureau, meer op straat, dichter bij u.
Een bureau heeft een functie, dat steken we niet onder stoelen of banken. Maar hulpvragen, het doen van aangiften en de reactietijden hebben hier niet zo veel mee te maken. We zijn er voor u en we zijn er snel.

(bron: politie)

Het laatste 112-nieuws uit Dinkelland rechtstreeks bij jou in Telegram? Word dan nu lid van het Telegram-kanaal van 112Dinkelland! Volg ons ook op Facebook!